Правила автоцивілки в Україні знову зміняться

Автор: Romul

З наступного року набуде чинності нова концепція врегулювання регламентних страхових виплат внаслідок дорожньо-транспортних пригод. Моторне (транспортне) страхове бюро (МТСБУ), як повідомляє «Деловая столица», залишає за собою виплати компенсації потерпілим, а ось проведення експертиз і оцінок шкоди з підготовкою документів передається страховикам, передає видання «Біржовий лідер».

Напередодні президія МТСБУ прийняла концепцію врегулювання регламентних виплат, передавши деякі функції на аутсорсинг. Нові положення вступають в дію з 1 січня наступного року. В даний час МТСБУ розслідує випадки, якщо винуватець зник з місця ДТП або його відповідальність не застрахована. Також Бюро виплачує потерпілим відшкодування зі спеціальних регламентних фондів. Аналогічним чином діє процедура, якщо винуватцем аварії став пільговик – ветеран війни, пенсіонер, інвалід. При цьому МТСБУ з початку наступного року буде займатися тільки виплатами компенсацій потерпілим. Проведення експертиз, оцінок збитку, підготовку документів по кожному випадку тепер доручають страховикам.

Відповідні договори про аутсорсингових послугах будуть укладені з десятьма страховими компаніями, які відберуть в результаті конкурсу. Крім того, ще три СК будуть працювати на підхваті – вони долучаться до врегулювання в тому випадку, якщо якісь компанії втратять місце в основній «десятці». За підсумками минулого року відшкодування з фондів МТСБУ отримали 3000 потерпілих на суму приблизно 50 млн. Гривень, за півроку поточного року 1000 потерпілих отримала виплати на суму понад 24 млн. Гривень. Спонукає мотивом для введення змін стало бажання оптимізувати виплати автовласникам. МТСБУ не раз звинувачували у надмірній щедрості, зокрема зловживання, завищення суми компенсацій, виплатах «своїм» СТО. У 2013 році середній розмір регламентної виплати з фондів – 14,6 тисячі гривень, у 2014 році – 20 000 гривень. Разом з тим СК платили по автоцивілці тільки 9-10 тисяч гривень. Як зазначає голова правління СК «Саламандра-Україна» Р. Маленко, співробітники МТСБУ фактично розпоряджаються чужими грошима, відповідно, вони не особливо переживають щодо адекватності та обґрунтованості виплат. Якщо страховики отримають право врегулювання справ, то зроблять це раціонально.

У Моторному бюро, у свою чергу, пояснюють різницю у виплатах небажанням потерпілих зв’язуватися з бюрократією заради пари тисяч гривень. Йдуть відбивати пороги МТСБУ лише ті, хто потребує великій сумі на ремонт авто. Як зазначає Маленко, виплата коштів з МТСБУ сильно розтягнута в часі і перевантажена бюрократичною тяганиною. У страховиків отримати компенсацію швидше і легше. Також слід зазначити, що згодом до СК перекочує частина справ щодо прогорілими страховим компаніям. Так, у найближчих планах Моторного бюро є початок виплат за зобов’язаннями СК «Лафорт», що стала банкрутом у кінці 2013 року. Як пояснюють в МТСБУ, вже підписаний ліквідаційний баланс компанії. Бюро проводитиме виплати кредиторам згідно з рішеннями суду. При цьому не виключено, що за відшкодуванням звернуться люди, що не подавали до суду, проте володіють необхідними документами. Ці випадки будуть розглядатися уповноваженими страховиками.

З набранням чинності нового порядку потерпілі із заявами будуть звертатися в МТСБУ, а бюро далі по черзі буде передавати справи кожної з відібраних десяти компаній. Після підготовки документів Моторне бюро здійснить перерахування грошей. За виконану роботу страховики отримуватимуть щомісячну винагороду, розмір якої ще не визначений, імовірно він може скласти 700 – 800 гривень за врегулювання кожного випадку. Таким чином, вони можуть заробляти близько 2,5 млн. Гривень щорічно. Дещо пізніше будуть визначені критерії відбору СК. Основними вимогами стануть – досвід роботи на ринку, розгалужена регіональна мережа, мінімум скарг від страхувальників і претензій до якості, що з великою ймовірністю буде зробити не просто.

Передправління Громадської спілки «Український страховий омбудсмен» Ю. Чуніхін повідомив, що згідно з даними Нацфінпослуг, за 9 місяців поточного року з понад 4700 скарг, поданих на фінустанови, страховиків торкнулося більш 3700, це близько 80 відсотків. У зв’язку з цим не дуже зрозуміла ідея за своєю суттю – віддати врегулювання виплат тим, хто затягує терміни, зменшує розмір збитків, та в принципі не виплачує відшкодування, зауважив Чуніхін. Однак в МТСБУ обіцяють вести контроль страховиків. Раз на півроку проводитиметься оцінка швидкості врегулювання випадків з урахуванням нарікань потерпілих. Також оцінці піддасться середній розмір виплаченого відшкодування. Трійка гірших, згідно з оцінками, СК покинуть «десятку», а їм на зміну прийдуть компанії з резерву. Крім того планується технічний аудит страховиків. Бюро щомісяця буде розглядати до 10 відсотків врегульованих випадків від кожної з СК, з вивченням ретельності оформлення документів, правильність підрахунку виплат.

Також важливо відзначити, що в 2016 році повинна бути введена пілотна проба прямого врегулювання по автоцивілці. Поки що учасники ДТП отримують виплати в компаніях, які продали поліс автоцивілки винуватцеві події. Пряме врегулювання передбачає компенсацію від «свого» страховика, який надав поліс.